Каким может стать 10-й состав Европейского парламента? [VoA, eurowybory a Rosja]

W zeszłym tygodniu udzieliłem niedługiego komentarza dla rosyjskiej redakcji Voice of America w sprawie nadchodzących wyborów do europarlamentu. Redakcja ta ma charakter opozycyjny wobec reżimu W. Putina, toteż nie widziałem przeszkód wobec takiej rozmowy.  

Zauważyłem, że w Europie przewagę poparcia wciąż posiadają liberałowie i chadecy, którzy mają dobre relacje z socjaldemokratami. Natomiast konserwatywni populiści rosną w siłę, ale w obecnej dekadzie nie są w stanie zagrozić status quo. W Polsce prawdopodobnie dwie trzecie głosów (lub więcej) uzyskają PiS i PO. Z pewnością dla rosyjskiej opinii publicznej nie jest przychylna uwaga, że praktycznie wszystkie ruchy polityczne w Europie będą wspierać Ukrainę poprzez dostarczanie amunicji i szkolenie żołnierzy. Podniosłem również kwestię rozbudowy europejskich programów rozwoju przemysłu zbrojeniowego.

Całość materiału, z komentarzami z kilku państw, znajduje się tutaj. To mój drugi komentarz dla radia VoA, pierwszego udzieliłem bodaj na przełomie stycznia i lutego 2022 roku, komentując wizytę ministra Raua z ramienia OBWE w Moskwie, która teoretycznie mogła zapobiec wojnie. Co się jednak stało, wszyscy wiemy.

Komentarze