System międzynarodowy - hasło słownikowe

Zakończyłem dziś prace nad hasłem "system międzynarodowy" do wielotomowego Słownika Społecznego, wydawanego przez Akademię Ignatianium. Pozostaje czekać na recenzje i poprawki. Będzie to część tomu poświęconego globalizacji. Hasła są rozległe, liczą po kilkanaście stron i zawierają przypisy, bibliografię naukową i lektury polecane. Staraliśmy się jednak zachować eseistyczny styl pisania. Seria słowników wzorowana jest na encyklopediach oksfordzkich. 

Kilka słów komentarza. Nie mogę się doczekać tej publikacji. Potrzebujemy w Polsce przeglądów aktualnego stanu wiedzy z nauk społecznych, co pozwoli wyjść z kilku dekad zapóźnienia naukowego, wynikającego z masowej i powierzchownej edukacji oraz braku dostępu do źródeł zagranicznych. Mam nadzieję, że dołożyłem do dobrych zmian swoją cegiełkę, podobnie jak w przypadku przekładu Jamesa Fearona w antologii tekstów źródłowych nt. stosunków międzynarodowych. Pojęcie systemu międzynarodowego było tematem mojej pracy doktorskiej, podobnie jak behawioralne aspekty polityki międzynarodowej. Zamierzam je również rozwinąć w najbliższej książce pt. Pozycja Polski w systemie międzynarodowym (realistyczny termin jej wydania to chyba jednak późne lato lub wczesna jesień). 

Komentarze