Teksty, które powstają w 2020 roku

W 2020 roku ukaże się wiele studiów, które prowadziłem od dłuższego czasu. Związane są one zarówno z pracami naukowymi, jak i dydaktycznymi, realizowanymi w Akademii Wojsk Lądowych. Dziś kilka słów o tym. 

1) Artykuł o procesach decyzyjnych w polityce bezpieczeństwa - pisałem o tym już jakiś czas temu, generalnie chodzi o uzupełnienie dorobku analiz decyzyjnych o kilka wątków psychologicznych, zawartych w teorii poliheurystycznej.

2) Artykuł porównujący podręczniki międzynarodowe i polskie w dziedzinie security studies - przestudiowałem kilkadziesiąt podręczników poświęconych kondycji nauk o bezpieczeństwie. Skupiłem się na projektowaniu, doborze tematów, narzędziach edukacyjnych... wnioski będą dość mocne.

3) Artykuł poświęcony porównaniu polskich strategii bezpieczeństwa narodowego z lat 2014 i 2020. Temat omawiałem już ze studentami AWL na zajęciach z polityki bezpieczeństwa. Porównanie jest konieczne, gdyż strategie z 2014 i 2020 są bardzo różne, pod każdym względem.

4) Artykuł o geopolityce krytycznej i rosyjskiej wojnie hybrydowej - pokłosie zarówno projektu badawczego, realizowanego w AWL w tym roku, jak też zajęć "Rosja w polityce międzynarodowej". Przedstawiam w tekście proces odnowy geopolityki w duchu konstruktywizmu, co jednak w Polsce wciąż pozostaje od 20 lat praktycznie niezauważone.

5) Artykuł pt. Kryzys Obrony Cywilnej RP w ujęciu instytucjonalnym. Jako, że już trzeci rok prowadzę kursy poświęcone uwarunkowaniom ochrony ludności (która jest w Polsce w złym stanie), postanowiłem zebrać przestudiowane materiały w spójnym wywodzie.

6) Artykuł poświęcony sposobom ujmowania utraty hegemonii przez Zachód na tle jego dotychczasowych przewag. Wielu historyków gospodarki na przełomie wieków pisało o tym, dlaczego państwa zachodnie dominują na świecie. Czas wyjaśnić, dlaczego przestają dominować.

7) Kilka mniejszych studiów: poświęconych Szkole Kopenhaskiej, kondycji geopolityki w Polsce, problematyki konferencji monachijskich i in. - stale zbieram materiały.

8) Artykuł poświęcony specjalnościom oferowanym na kierunku Bezpieczeństwo narodowe na wiodących polskich uczelniach. Przeanalizowałem programy dydaktyczne kilkunastu polskich uczelni, porównałem specjalności oraz oferty przedmiotów. Wnioski w osobnym tekście :)

9) Artykuł o bezpieczeństwie regionu EŚW w kontekście modeli centro-peryferyjnych, który będzie podsumowaniem studiów z kilku ostatnich lat, po uwzględnieniu nowych danych.

No i oczywiście książka... ale to już w innym miejscu.

Komentarze